Poslední 2 roky se postupně objevovaly informace o chystané novele zákona o ochraně spotřebitele, takzvané „tlačítkové novele“. Právní dokument, který platí pro všechny země EU, je od 6. 1. 2023 závazný už i v České republice.

Protože se změny do velké míry týkají b2c e-shopů, připravili jsme shrnutí hlavních bodů, kterým by e-shopaři měli věnovat pozornost.

  • Recenze
  • Výpočet slev
  • Tlačítko potvrzení objednávky
  • Odstoupení od smlouvy
  • Obchodní podmínky e-mailem
  • Dodání zboží do max 30 dní

Recenze

Pokud obchodník zveřejňuje spotřebitelské recenze, musí informovat zda a jakým způsobem ověřuje, že je poskytli skuteční spotřebitelé, kteří výrobek nebo službu použili nebo zakoupili.

Pokud recenzi nemůže ověřit, musí o tom zákazníka informovat.

Recenze získané výměnou za úplatu (finanční nebo hmotná odměna) musí být označené jako sponzorované nebo placené.

Samozřejmě je zakázáno zveřejňovat falešné recenze nebo platit někomu jinému za vytvoření falešných recenzí. Také není dovoleno recenze promazávat a systematicky odstraňovat ty negativní.

zákaznické recenze

Výpočet slev

Při prezentování slev novela nařizuje obchodníkům uvádět jako základní cenu (před slevou) nejnižší cenu, za kterou obchodník zboží nabízel za posledních 30 dnů.

Pokud je výrobek v prodeji méně než 30 dnů, je základní cenou nejnižší cena od okamžiku první nabídky.

Zvláštní pravidla platí pro postupné snižování cen. Pokud se sleva zvyšuje postupně, bez přerušení a bez zvyšování uvedené předchozí ceny, pak je možné pro výpočet slevy využívat stále jednu původní cenu. Tedy když produkt stál 1000 Kč, následně se zlevnil na 900 Kč a později na 800 Kč, pro výpočet slevy se využívá vždy cena 1000 Kč.

Výjimku tvoří zboží s krátkou trvanlivostí, jako jsou potraviny, květiny apod., dále služby a nehmotné produkty.

Historii cen není povinné si ukládat, nicméně mít ji je výhodou při případné kontrole.

Tlačítko pro potvrzení objednávky

Nařízení, které novele dalo přezdívku „tlačítková novela“, ukládá obchodníkovi povinnost dát zákazníkovi jasně najevo, že odeslání objednávky je závazné a vyžaduje se její uhrazení. Tlačítko pro odeslání objednávky by mělo nést text „Objednávka zavazující k platbě“ nebo „Objednávka s povinností platby“.

Podle APEK (Asociace pro elektronickou komerci), by měly novele vyhovovat i následující kratší formulace:
„Kupte nyní“
„Zaplaťte nyní“
„Potvrďte nákup“

Výjimku tvoří situace, kdy se objednávka stává závaznou až po jejím potvrzení e-shopem. Důvodem může být například limitované množství produktu, které je k dispozici. V takovém případě opět musí být zákazník předem informován.

tlačítková novela

Odstoupení od smlouvy

Odstoupení od smlouvy může zákazník provést v zákonné 14denní lhůtě jakýmkoli způsobem, například telefonicky, e-mailem, zasláním SMS a podobně. Obchodník nesmí nařizovat konkrétní způsob a je povinen odstoupení potvrdit a zákazníkovi vyhovět.

Obchodní podmínky e-mailem

Nově by měly e-shopy posílat obchodní podmínky e-mailem každému zákazníkovi jako přílohu v PDF nebo v jiném needitovatelném formátu. Pokud byste chtěli s implementováním této změny v rámci Prestashopu pomoci, neváhejte se na nás obrátit.

Elektronicky je nově možné poslat zákazníkovu i záruční list a návod k výrobku. Papírovou podobu je nutné dodat pouze pokud si ji zákazník vyžádá.

Termín dodání zboží

Lhůta pro dodání zboží je nově 30 dnů, pokud není předem domluveno jinak. Do 30 dnů od objednání tedy musí zákazník zboží OBDRŽET, jinak může odstoupit od smlouvy. U delší doby dodání je nedostačující uvádět časový rozptyl např. 3-5 týdnů, Jaro 2023, musí být uvedeno konkrétně.

Toto je shrnutí šesti bodů důležitých pro e-shopy. Novela dále upravuje i reklamace, personalizaci cen, odstoupení od smlouvy po vyzkoušení produktu, záruky, odpovědnost za vady, dvojí kvalitu produktů, online tržiště a zboží s digitálním obsahem.

Případné změny doporučujeme nejprve pečlivě nastudovat a ideálně také konzultovat s právníkem.

Potřebujete pomoct? Máte otázku?

Napište nám. Odpovíme do 24 hodin.

Zpráva byla v pořádku odeslána, děkujeme. Co nejdříve vám odpovíme.
Při pokusu o odeslání vaší zprávy došlo k chybě. Prosím zkuste to znovu později.