Prezentování slev na e-shopech, recenze zboží a další oblasti online nakupování  by měl v budoucnu upravovat zákon. K projednání do Poslanecké sněmovny ČR míří návrh aktualizace občanského zákoníku, který vychází z novely směrnice Evropského Parlamentu z roku 2019.  Důvodem je zvýšení ochrany spotřebitelů, kteří nakupují na internetu. Česká vláda změny doposud neprojednala, předpokládá se ale, že do konce roku 2022 by měly nabýt účinnosti.

Slevové akce a „falešné slevy“

Úprava pravidel pro slevy je reakcí na akce, kdy se základní cena pro výpočet slevy dočasně zvýší, přičemž prodejní cena je podobná jako před akcí. Obchod inzeruje vysokou procentuální slevu, která ale není skutečná.

Novelizace nařizuje obchodníkům prezentovat jako základní (referenční) cenu pro výpočet slevy nejnižší cenu, za kterou obchodník zboží nabízel za posledních 30 dnů. 

Pokud je výrobek v prodeji méně než 30 dnů, je základní (referenční) cenou nejnižší cena od okamžiku první nabídky.

Zvláštní pravidla platí pro postupné snižování cen. Pokud se sleva zvyšuje postupně, bez přerušení a bez zvyšování uvedené předchozí ceny, pak je možné pro výpočet slevy využívat stále jednu původní referenční cenu. Tedy když produkt stál 1000 Kč, následně se zlevnil na 900 Kč a později na 800 Kč, pro výpočet slevy se využívá vždy cena 1000 Kč.

Novela občanského zákoníku bude upravovat pravidla pro slevy na eshopech

Spotřebitelské recenze

Změna se bude týkat i recenzí produktů nebo služeb. Pokud obchodník zveřejňuje spotřebitelské recenze, musí informovat, zda a jak zajišťuje, že jde o skutečné spotřebitele, kteří výrobek nebo službu skutečně použili nebo zakoupili. Zveřejňování falešných a neověřených recenzí pak bude klamavou obchodní praktikou. zákazník poškozený nekalou praktikou má právo na náhradu škodu, případně odstoupení od smlouvy nebo slevu z kupní ceny.

Tlačítko pro potvrzení objednávky

Zákon bude obsahovat i takzvanou „tlačítkovou novelu“, o které jsem již informovali v samostatném článku. Jedná se o povinnost uvést v košíku na tlačítku, kterým se odesílá objednávka, jasnou textaci, ze které bude zřejmé, že objednávka je závazná. Doporučuje se text Objednat s povinností platby.

Vývoj nadále sledujeme a připravujeme také řešení pro PrestaShop. Sledujte nás, budeme dále informovat o novinkách a změnách.

Zdroje:

APEK: Nový způsob uvádění slev, ověřování uživatelských recenzí, platební tlačítko či práva z vadného plnění. Kdy ale změny nastanou?

Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2161 

Potřebujete pomoct? Máte otázku?

Napište nám. Odpovíme do 24 hodin.

Zpráva byla v pořádku odeslána, děkujeme. Co nejdříve vám odpovíme.
Při pokusu o odeslání vaší zprávy došlo k chybě. Prosím zkuste to znovu později.