Na rok 2023 chystá Kaufland spuštění nového marketplace v Česku a na Slovensku. Aktuálně je v provozu německá verze kaufland.de a do budoucna má vzniknout globální tržiště, které umožní prodávat v osmi zemích Evropy. Zájemci se již nyní mohou registrovat a začít s přípravami na expanzi.
Kaufland je u nás známý především jako řetězec maloobchodních prodejen s potravinami. V Německu ale provozuje i internetové tržiště, kde formou dropshippingu nabízí své zboží aktuálně okolo 7000 obchodníků. Jeho vznik je od začátku součástí plánu na vybudování mezinárodní platformy Kaufland Global Marketplace, která bude umožňovat prodej do zapojených zemí z jednoho systému. Celkem by se mělo jednat o osm států. Nejbližším krokem je otevření českého a slovenského tržiště na začátku roku 2023 na doménách kaufland.cz a kaufland.sk.
Proč to zkusit
NOVÍ ZÁKAZNÍCI
Nespornou výhodou je oslovení nových zákazníků na tuzemském nebo zahraničním trhu. Zatím není úplně jasné, na jaký typ zákazníků se bude zaměřovat, každopádně německá verze tržiště napovídá, že sortiment by mohl spadat do vyšších cenových hladin, které osloví i náročnější klientelu. Nabízí například elektroniku, domácí spotřebiče, interiérový a zahradní nábytek, hračky, oděvy, nářadí, jízdní kola, auto-moto sortiment včetně skútrů a elektrokoloběžek, nebo dražší alkohol a kávu.
Přes Kaufland Marketplace bude možné prodávat ve vybraných zemích, nebo ve všech zapojených. Pro každou zemi je potřeba připravit samostatná produktová data v příslušném jazyce. Jednotlivé státy mohou navíc vyžadovat plnění místních zákonných norem, například na označování produktů.
RYCHLÝ ROZJEZD
Kaufland je i u nás silnou značkou, takže můžeme očekávat, že otevření českého marketplace bude velkou událostí, o které bude hodně slyšet. Předpokládáme ambiciózní plány, co se týče návštěvnosti i obratů, takže e-shopy se nemusí bát, že by se na marketplace přetahovaly o hrstku zákazníků. Co je zatím nejasné, je počet konkurentů, kteří se do prodeje zapojí. Nyní probíhá registrační fáze zájemců, jaký ale reálný zájem českých e-shopů je, to vědí jen v Kauflandu.
EXPANZE DO ZAHRANIČÍ
Pokud uvažujete o rozšíření obchodu na zahraniční trh, prodej přes marketplace pro vás může být poměrně zajímavou možností. Své produkty nabízíte na hotové platformě se silnou značkou, která se stará o rozvoj, marketing i zákaznickou podporu. Na vás je příprava produktových dat podle požadavků tržiště a následné vyřizování objednávek a chystání zásilek. Není to způsob, kterým byste budovali svou značku, pokud nejste přímo výrobce, ale pro navýšení obratů vám může dropshipping posloužit dobře.
Na co si dát pozor
TLAK NA RYCHLOST
Kaufland, stejně jako jiná online tržiště etablovaných značek jako je třeba Alza nebo Mall, má stanovené striktní lhůty, v kterých musí e-shopy zpracovávat objednávky přijaté přes jejich marketplace. Vybudovat si pověst je stálo hodně peněz a času, takže pokud chcete prodávat pod jejich hlavičkou, musíte se přizpůsobit a nastavit ve firmě takové procesy, s kterými zvládnete vyhovět přísným požadavkům. Ty se netýkají jen rychlosti vyřízení objednávky, ale také způsobu balení zásilky a řešení situací, jako jsou reklamace, odstoupení od smlouvy nebo jiné požadavky zákazníků.
KOMUNIKACE SE SUPPORTEM
Veškerý zákaznický servis řeší pracovníci na straně marketplace. Obsluhují komunikaci se zákazníkem, a pak také s vámi, tedy s prodejcem. Řešení požadavků probíhá přes tiketovací systém a při odsouhlasení obchodních podmínek prodeje na marketplace se mimo jiné zavážete i k dodržování předepsané reakční doby. Ta je standardně 48 hodin (v pracovní dny). Jak zvládáte reakční dobu dodržovat se následně vyhodnocuje a opakované porušení může vést k sankcím.
PRODUKTOVÁ DATA
Kvalita dat k produktům, které chcete nabízet, je klíčová. Kromě požadavků na formát, v kterém je budete poskytovat, je potřeba dát pozor na povinné údaje a atributy. Bez nich se zboží nezalistuje.
Povinné údaje
- EAN
- kategorie
- název produktu
- popis
- obrázky
- výrobce
Poplatky
Kaufland Marketplace účtuje fixní měsíční poplatek a pak provizi z prodaného zboží. Základní poplatek je necelých 40 € měsíčně. Když si připlatíte 10 € a zvolíte balíček za necelých 50 € měsíčně, bude se u vašich nabídek zobrazovat i odkaz na váš e-shop. V ceně obou balíčků je neomezený počet produktů, zákaznický servis nebo účast v marketingových akcích.
Výše provize z prodeje se různí podle kategorií sortimentu a pohybuje se od 7 do 16 procent. Vypočítává se z celkové hodnoty objednávky, včetně dopravy a DPH. Níže uvádíme příklady vybraných kategorií a výši provize platnou k 12. 8. 2022.
Kategorie | Provize |
Počítače, elektronika, domácí spotřebiče, pneumatiky | 7 % |
Nářadí (dílna, zahrada), parfémy, jízdní kola | 10 % |
Hračky, dětské zboží | 13 % |
Výživové doplňky, potraviny, nápoje, tabákové výrobky | 13 % |
Nábytek, lampy a osvětlení, domácí potřeby, dekorace | 13 % |
Hodinky, móda, obuv, tašky a módní doplňky | 13 % |
Fitness vybavení, sportovní vybavení | 13 % |
Krmivo a zboží pro domácí zvířata | 13 % |
Média | 13 % + 0,7 €/prodaný kus |
Šperky | 16 % |
Výhody pro brzké registrace
E-shopy, které se registrují na kaufland.cz nebo kaufland.sk ještě před spuštěním marketplace získají výhodnější podmínky ‒ prvních 6 měsíců provozu zdarma, tedy neplatí ani měsíční poplatek, ani provizi.
Navíc budou moct využít kredit až 30 000 Kč na produktové reklamy. Kaufland totiž nabízí i několik možností placeného zviditelnění v rámci katalogu zboží, v newsletteru a dalších marketingových kanálech. Takhle si je budete moci sami vyzkoušet.
Potřebujete další informace? Ozvěte se nám. Pomůžeme vám s rozhodnutím, jestli je to příležitost pro vás, s registrací i s přípravou produktových dat. Využijte formulář níže nebo zavolejte.
Potřebujete pomoct? Máte otázku?
Napište nám. Odpovíme do 24 hodin.