14. ledna 2021 Google oznámil, že do dvou let ve svém prohlížeči přestane podporovat cookies třetích stran. Nebude první, prohlížeč Safari a Mozilla Firefox cookies třetích stran už nepodporují.
Rozhodnutí Googlu je ale v tomto ohledu mnohem zásadnější, protože prohlížeč Google Chrome používá většina uživatelů internetu po celém světě. V České republice je to přibližně kolem 60% podíl. Google tímto reaguje na ochranu uživatelů z pohledu GDPR – trend posledních let – a chce zabránit sledování konkrétních lidí, jejich aktivity a sbírání osobních dat.
Co jsou cookies?
Cookies jsou krátké textové soubory, které si navštívené weby ukládají do prohlížeče uživatele. Nesou různé informace, jako nastavení jazyka, z jaké stránky uživatel přišel, jaké má přihlašovací údaje apod.
Rozlišujeme na dva druhy cookies. Cookies prvních stran a třetích stran. Podpora cookies prvních stran zůstává, tak jako doposud. Konec podpory platí pouze pro cookies třetích stran.
Jaký je rozdíl mezi cookies prvních a třetích stran?
Cookies prvních stran jsou soubory, které zapisuje doména webu, kde se zrovna nacházíte. Zpravidla cookies prvních stran zajišťují základní funkčnost webů. Například udržují uživatele přihlášeného, pamatují si výběr jazyka, měny apod.
Cookies třetích stran jsou soubory, které zapisuje jiná než navštívená doména. Většinou se jedná o kódy různých inzertních a analytických služeb. Tyto cookies obvykle slouží k provozu reklam a jejich zacílení na konkrétního uživatele, měření konverzí apod.
Co změna znamená?
Google nabídne řešení v podobě Privacy Sandboxu, který aktuálně vyvíjí a testuje. Přesná podoba ani funkčnost není ještě úplně známa, nicméně by měl umožnit cílit na takzvané kohorty (skupiny lidí) se stejným zájmem. Nebude tedy možné už cílit na konkrétního uživatele.
Změna se dotkne i měření konverzí. Nově nebude možná přesná identifikace kupujícího, budeme si muset vystačit s agregovanými počty. Stejně tak nebude možné měřit hodnotu konverzí.
V současnosti se vede ostrá diskuse, která poukazuje na to, že Google se zakázáním cookies třetích stran v prohlížeči Chrome chystá odříznout konkurenty od důležitých dat. Služeb Googlu (Ads, Analytics) se změna zásadně nedotkne, zatímco konkurenční reklamní systémy (např. Seznam) budou muset cílit s menší přesností a dosáhnou tak horšího výkonu. Největší potíž nastane u remarketingových kampaní, které jsou obvykle nejziskovější.
Jaké může být řešení?
Cílit reklamu na konkrétního uživatele z jiné než Google platformy by mělo být snazší, pokud bude uživatel na webu/e-shopu registrovaný a přihlášený. K tomu využije účet z jiné platformy, které tím umožní sbírat zákaznická data jinak než pomocí cookies. Aktuálně se takto využívají Facebook a Google účet, do budoucna tuto možnost chce nabízet i Seznam.cz. Jako bonus navíc tímto krokem zákazníkům umožníte registraci a přihlášení jedním klikem!
K tématu budou časem přibývat podrobnější informace. Už nyní je ale patrné, že obchodníci, kteří si do dvou let dokážou pomocí registrací vybudovat loajální zákaznickou základnu, budou mít náskok před konkurencí. Budete k nim patřit i vy?
* podle dat získaných průzkumem společností seznam.cz
Chcete svým uživatelům zjednodušit registraci/přihlášení?
Napište nám.