Na rychlost načítání stránek webů a e-shopů je čím dál větší tlak. Zvyšují se požadavky uživatelů, kteří stále více brouzdají po internetu na mobilech a chtějí z nich také nakupovat. Podle poslední studie Asociace pro elektronickou komerci (APEK) pro rok 2020 nakoupilo alespoň jedenkrát na mobilu nebo tabletu 63 % respondentů. V předchozím roce se jednalo o 55 %.

Další nároky přidávají i vyhledávače a PPC systémy v čele s Googlem a nakládají na vývojáře ecommerce platforem další požadavky. Dokládá to i poslední Google update, který zavádí nové hodnocení kvality webů na základě uživatelského zážitku. Pracuje se třemi metrikami nazvanými Core Web Vitals a všechny úzce souvisí s rychlostí načítání obsahu. Rychlost a přehledné zobrazení na mobilních zařízeních se tedy stává klíčovým tématem pro všechny, kdo to myslí s online prodejem vážně.

cofis maskot letí

Začněte měřením

Nejste si jistí, jak na tom je právě váš e-shop? Rychlost načítání si můžete snadno změřit. Připravte si seznam URL typových stránek, které pak změříte každou zvlášť. Zaměřte se na ty nejdůležitější obsahové stránky. Na e-shopech to bývá homepage, kategorie, detail produktu a košík. Můžete přidat i stránku příspěvku v blogu, pokud aktivně pracujete na budování obsahu. Stránky můžete vybrat náhodně nebo zvolte ty, které mají nejvyšší návštěvnost (zjistíte v Google Analytics).

Vybrané URL zkontrolujte v některém z online nástrojů. Vyzkoušejte jich víc a do budoucna si vyberte jeden, který budete používat dlouhodobě, abyste mohli výsledky porovnávat.

Můžete zkusit:

  • Google PageSpeed Insights – zdarma, oficiální nástroj Googlu, data pro mobily a dektopy zvlášť
  • PageSpeed.cz – zdarma, umožňuje porovnání s konkurencí a sledování vývoje změn v čase
  • MarketingMiner – do 5 URL zdarma, report Analýza URL – Rychlost načtení

Získáte výstupy ze zpracování laboratotrních a/nebo reálných dat (záleží na nástroji a návštěvnosti e-shopu) a pro mobily a desktopy. Jako laik se při vyhodnocení můžete řídit barvami výsledků – zelená je dobrá, oranžová značí potřebu zlepšení, červená ukazuje na větší problém. Zaměřte se především na výsledky pro mobilní telefony, jejichž důležitost každý rok stoupá.

Výsledek měření rychlosti webu z PageSpeed Insights

Ukázka výsledků měření z PageSpeed Insights

Jak rychlost zlepšit

Jednou z možností jak se s PrestaShopem dostat do zelených čísel v PageSpeed Insights je nechat si naprogramovat vlastní grafickou šablonu. Toto řešení se hodí pro větší e-shopy, kterým už funkce a možnosti běžných šablon nestačí. Originální designová šablona také podpoří brand značky. Přečtěte si o zkušenosti s šablonou na míru pro e-shop realgeek.cz.

Většina z vás bude pracovat se standardní grafickou šablonou. Práci na zrychlování začněte vstupní analýzou, při které identifikujete hlavní problémy prodlužující načítání stránek. Tady už budete potřebovat programátorské znalosti.

Vy nebo váš vývojář budete pracovat s:

  • výstup z měření typových stránek
  • parametry hostingu
  • daty v Google Analytics a Google Search Console
  • Chrome DevTools
  • seznamem automatických úloh (např. crony)
  • seznamem používaných a nepoužívaných modulů
  • aktuálními problémy s rychlostí, o kterých na e-shopu víte (např. pomalé načítání košíku při vložení více produktů)
  • nastavení e-shopu a info z administrace – verze PrestaShopu, verze PHP, používání cache
  • formáty obrázků

Vstupní analýza vám zabere několik hodin. Kolik času bude potřeba na další kroky závisí na výchozím stavu a množství a závažnosti problémů, které objevíte. K lepším výsledkům vám pomůžou už i drobné úpravy v nastavení e-shopu, odstranění nebo nahrazení problémových modulů a prvků, navýšení parametrů hostingu a instalace modulů na cache nebo optimalizaci obrázků. Spolu s vaším vývojářem si následně naplánujte další postup prací. Mezi priority určitě zařaďte v úvodu zmiňované ukazatele Core Web Vitals a lepší použitelnost na mobilech. Průběžně měřte, jak se výkon vašeho e-shopu mění po dílčích zásazích.

Co vám zrychlení přinese

Čas a peníze investované do rychlého načítání stránek se vám vrátí. Vaše úsilí by se mělo odrazit v nárůstu objednávek, snížení počtu okamžitých opuštění nebo delší době strávené na e-shopu. Lepší zákaznický zážitek vám pomůže k pozitivním recenzím a při celkové spokojenosti s nákupem i k opakovaným objednávkám.

Rychlé načítání ocení i Google, který vás posune na lepší pozice v organickém vyhledávání. Získáte tak větší a dlouhodobější návštěvnost z neplaceného zdroje. Pokud inzerujete v Google Ads, tak díky dobrému hodnocení dosáhnete i na nižší cenu za proklik (CPC) u placených reklam.

Chcete zrychlit e-shop?

Objednejte si analýzu stavu s návrhem úprav

Zpráva byla v pořádku odeslána, děkujeme. Co nejdříve vám odpovíme.
Při pokusu o odeslání vaší zprávy došlo k chybě. Prosím zkuste to znovu později.