Neoddělitelnou součástí nákupu na e-shopu je doručení zásilky zákazníkovi. V drtivé většině se využívají externí dopravci. Šíři a kvalitu jejich služeb si můžete poměrně snadno porovnat sami. Co už není tak snadné porovnat jsou jejich ceny.
Některé firmy zveřejňují základní ceník, jiné vám zašlou individuální nabídku na základě poptávky. Že se budou lišit ceny jednotlivých dopravců nikoho nepřekvapí. Že si jeden dopravce účtuje za stejnou službu různě vysoké poplatky, to by někoho mohlo zaujmout. Rozhodně vás ale bude zajímat, jaký v nich je rozdíl. Velký. A může se to týkat i vás. Podívejte se na naše srovnání a zjistěte, jestli byste si mohli, nebo dokonce měli, říct o slevu.
Porovnali jsme skutečné podmínky, za kterých jedna dopravní firma poskytuje shodnou službu čtyřem různým majitelům e-shopů. Jedná se o standardní službu doručení zásilky na adresu zákazníka. Zkušení „e-shopaři“ vědí, že cenu za doručení ovlivňuje váha a rozměr balíku, a také průměrný počet zásilek, které přes dopravce odesíláte. Logicky byste předpokládali, že čím více balíků pošlete, tím lepší cenu dostanete. Tady ale logika neplatí.
Dopravné pro malé e-shopy
E-shopy A a B posílají průměrně 40 balíků za měsíc. Charakter zásilek ani způsob doručení se neliší. Přesto jeden z nich zaplatí i třikrát vyšší cenu.
Zatímco e-shop A odesílá objednávky za fixní poplatek 105 Kč bez ohledu na hmotnost balíku, e-shop B se na tuto částku nikdy nedostane. I za nejmenší balíček o váze do 1 kg zaplatí o 10 Kč více, tedy 115 Kč. Majitel e-shopu B se může cítit spokojený, dostal slevu 8-10 % ze základního ceníku. Ve skutečnosti by mohl jednat o výrazně lepších podmínkách. Pokud totiž odesílá spíše větší balíky, u dvacetikilového zaplatí o 95 Kč víc, u čtyřicetikilového dokonce o 273 Kč víc.
Náklady na přepravu obvykle hradí zákazník. Otázkou však je, jestli se u takové ceny za doručení nepodívá raději po jiném dodavateli. Drahé poštovné vás tedy připravuje buď o peníze, pokud se rozhodnete cenu doručení částečně dotovat, nebo o zákazníky, a tím opět o peníze.
Ceny dopravy u větších e-shopů
E-shop C odešle v průměru 400 balíků měsíčně, e-shop D o 100 více, tedy 500 balíků. Zde se vracíme k úvaze, že při větším objemu zásilek by cena za kus měla klesnout. Opak je pravdou. Zatímco větší obchod zaplatí za jednu zásilku 79 Kč, ten menší pouze 67 Kč, tedy o 12 Kč méně. Pokud by si majitel e-shopu D vyjednal také tuto cenu, snížily by se mu náklady na dopravu v průměru o 6 000 Kč měsíčně.
Na reálném příkladu vidíte, že individuální ceníky vám nabízí určitý manipulační prostor. Pokud si nejste jistí, jakou cenu můžete chtít, poraďte se nejprve s námi, než se pustíte do vyjednávání s kurýrní firmou.
Všechny ceny jsou uvedeny bez DPH.